Monday, April 2, 2012

Mattel keluar patung Barbie versi botak

ANAK patung versi botak dikeluarkan syarikat pengeluar patung Barbie, Mattel sebagai sokongan kepada kempen mengurangkan pandangan negatif ke atas pesakit barah.
ANAK patung versi botak dikeluarkan syarikat pengeluar patung Barbie, Mattel sebagai sokongan kepada kempen mengurangkan pandangan negatif ke atas pesakit barah.

LONDON: Pengeluar patung Barbie, Mattel akan mengeluarkan patung versi botak sebagai tanda sokongan kepada dua orang ibu yang melancarkan kempen mengurangkan pandangan negatif selepas anak mereka kehilangan rambut akibat rawatan penyakit barah. Jurucakap Mattel, Alan Hilowitz mengesahkan bahawa anak patung berkenaan akan dikeluarkan lengkap dengan memiliki rambut palsu, topi, skaf dan aksesori tambahan yang diklasifikasikan sebagai ‘seorang rakan’ Barbie.

Beliau berkata ia bakal memberikan pengalaman mainan fesyen tradisi dan akan memberi pilihan kepada pengguna untuk menanggalkan rambut palsu dan memakai penutup kepala, lapor Sky News. 

Kedua-dua ibu berkenaan melancarkan kempen ‘bald and beautiful’ (botak dan cantik) yang berjaya menarik lebih 150,000 orang di Facebook yang menyukainya. 

Konsep itu bertujuan mengurangkan stigma di kalangan kanak-kanak untuk menjalani rawatan atau mereka yang dikaitkan dengan keadaan seperti alopecia (kehilangan rambut) dan trichotillomania (Kegemaran mencabut rambut) 

Pengasas bersama kempen itu, Jane Bingham berkata beliau langsung tidak menjangka ia boleh mengumpulkan momentum yang turut membantu mereka yang kehilangan rambut. 
“Kami menyangkakan ia hanya popular di kalangan sebilangan orang saja tetapi kami tidak menjangka ia begitu popular sehingga di seluruh dunia dan melalui media,” katanya yang dipetik dari CBS News. 

“Ia amat bagus, kami tidak dapat melakukannya. Mereka tidak akan mendengar kami jika ia hanya beberapa orang yang menulis mengenainya,” katanya. 

Selepas bertemu dengan beberapa ibu lain dalam keadaan yang hampir sama melalui bilik bual kehamilan secara talian, Rebbeca Sypin, mereka akhirnya tampil dengan idea untuk membantu kanak-kanak berkenaan. 

Mereka di belakang kempen berkenaan berkata bahawa mereka tidak cuba untuk membuli syarikat dengan tindakan sedemikian tetapi sebaliknya cuba menumpukan kepada sebilangan kanak-kanak yang mengalami masalah terbabit. 

“Kami tidak meminta, kami tidak mahukan orang ramai memboikot,” kata Sypin apabila ditanya mengenai rancangan berkenaan. – Agensi


No comments:

Post a Comment