Tuesday, January 15, 2013

Dolar dan euro tak stabil, permintaan emas mungkin naik


SINGAPURA - Permintaan untuk emas mungkin akan meningkat dengan dunia kini bergerak ke arah sistem rizab pelbagai mata wang berikutan ketidakpastian kestabilan dolar dan euro, demikian menurut analisis aset pegawai utama yang diadakan oleh bank-bank pusat dan dana kedaulatan di sini.
   
Ini adalah rumusan analisis sistem monetari dunia oleh Forum Institusi Monetari dan Kewangan Rasmi (OMFIF) dalam satu laporan yang diadakan oleh Majlis Emas Dunia, iaitu badan pembangunan pasaran industri emas.

Dirangsang oleh kehendak China untuk meningkatkan pengaruh kewangannya, renminbi China mungkin muncul secara berperingkat sebagai mata wang antarabangsa tulen dengan Beijing mengurangkan hadnya ke atas penggunaan transaksi dan pelaburan keluar negara.
   
Dalam tempoh akan datang berhubung ketidakpastian dan transisi antara mata wang rizab yang berbeza, para pengurus aset bank pusat rasmi seluruh dunia mungkin meningkatkan minat masing-masing terhadap emas ekoran keraguan mengenai kekuatan keseluruhan pengaturan monetari global, kata laporan itu.
   
Laporan OMFIF itu meninjau kepastian pengurusan aset berhubung pengagihan kuasa ekonomi global. - Bernama






No comments:

Post a Comment