Tuesday, July 26, 2011

Proton Saga FLX dengan CVT dan ABS


Proton SAGA telah melancarkan generasi baru yang diberi nama Saga Flx (yg diupgrade dari Saga Fl)Saga Flx kali ni dilengkapi dengan  Anti- lock Braking system (ABS), pengagihan tenaga Break elektronik (EBD) dan beg udara berkembar( bagi penumpang dan pemandu). Apa yang istimewa tentang Saga Flx ni, sudah semestinya lebih baik dari Saga Fl, kini tampil dengan sentuhan teknologi baru dan terkini iaitu CVT. Apa CVT ni, ye ia singkatan bagi Continuously variable transmission, memberi pemanduan yang lebih lancar dan cekap serta menjimatkan.


Jimat minyak
Saga Flx dilengkapi enjin 1.3 lietr CamPro IAFM 4-silinder DOHC yang menghasilkan kuasa kuda 94hp@5,750rpm dan 120Nm@4,000rpm tork maksimum yg dipertingkatkan berbanding Saga Fl yang terdahulu. Tahap penjimatan minyak pulak dianggarkan sebanyak 4 % untuk pemanduan biasa (di bandar2) dan 10 % untuk pemanduan di lebuh raya. Didatangkan dalam dua varian Standard dan Executive. Perbezaan Saga Fl dgn Flx ialah tahap penggunaan petrol Saga Flx bagi 100km lebih cekap dgn manual 5 kelajuan berbanding 6.0 liter Saga Fl sebelumnya, dan 6 liter penggunaan kotak gear CVT 6 kelajuan automatik lebih cekap berbanding 6.3 liter Saga Fl (dgn auto 4AT.)
Pendek kata, Saga FLX memberikan anda pemanduan yang licin. Gear tansition  “stepless” memperbaiki pemanduan dan responsif kereta, peralihan yang lancar kereta antara gear membantu kereta melaksanakan dengan lebih cekap, menjimatkan bahan api.

ABS, CVT dan EBD
Untuk Saga Flx Executive, ia dilengkapi ABS, CVT dan EDB dan jugak beg udara keselamatan berkembar bagi penumpang di hadapan dan pemandu. Tapi bagi Saga flx STANDARD ketiga tiga ciri keselamtan tu tidak dilengkapi, harap maklum. Secara amnya ciri ciri standard Saga Flx tidak jauh beza dengan Saga Fl terdahulu.
Interior: warna trim lebih gelap berbanding yang lama dan sedikit perubahan pada meter console.



Warna Saga Flx
.
Saga Flx boleh didapati dengan warna Elegant Brown (coklat elegant) yang lebih menyerlah. Warna lain ialah  Solid White, Tranquility Black, Genetic Silver dan Blue Rock.
Harga Saga Flx 1.3 masih berpatutan dan kekal rendah walaupun diperkenalkan dgn CVT, anda hanya tambah RM600 dan 1,700. HArga bermula dari RM41,598.00 (CVT Standard) dan RM44,998.00 (CVT Executive). Bagi versi  manual Standard ianya berharga RM38,598.00, manakala versi  manual Executive berharga RM42,398.00.
Tempahan untuk model Saga Flx boleh dibuat di semua bilik pameran Proton Edar Sdn Bhd dan Edaram Otomobil Nasional Berhad (EON) di seluruh negara. Anda boleh ketahui lebih lanjut tentang Saga Flx , gallery dan spesifikasi, warna dan info lebih lanjut di www.epicsaga.com.my 




No comments:

Post a Comment