Tuesday, January 21, 2014

Ferrari antik dibida RM54 juta

An incredibly rare Ferrari racing car which won a string of famous races in the 1950s has been tipped to set a world record by selling for £10 million



London: Sebuah kereta lumba Ferrari yang pernah memenangi beberapa perlumbaan terkenal pada 1950-an dijangka mencatat rekod dunia dengan bidaan jualan pada harga 10 juta pound (RM54 juta).

Ferrari 375 Plus berkenaan antara kereta lumba yang terpantas dan paling berkuasa pada zamannya, dengan mencatat kemenangan di Le Mans dan Silverstone pada 1954.

Hanya empat versi kereta lumba itu pernah dibuat, manakala satu model kegunaan di jalan raya dibina khas untuk Raja Belgium. Kenderaan merah yang mempunyai enjin V12 dengan 4.9 liter 330bhp itu dan berkelajuan 281 kilometer sejam hanya dikhaskan untuk pemandu yang terbaik dan paling berani zaman berkenaan. Kejayaan terkenalnya ialah ketika perlumbaan Carrera Pan-Americana merentasi Mexico yang dipandu oleh Umberto Maglioli.

Bintang Itali itu memandu 2,000 batu pada kelajuan purata 281 kilometer sejam dan dalam tempoh seperlima daripada tempoh akhir dia memandu dengan kelajuan 241 kilometer sejam. Selepas berpindah milik daripada beberapa pengumpul, ia dibeli oleh pengimport Ferrari, Jacques Swaters kawan rapat Enzo Ferrari pada 1990-an yang mengembalikan zaman kegemilangan kenderaan itu. - AFP

No comments:

Post a Comment