Monday, June 20, 2011

Lebih ramai lelaki mati akibat rokok, arak


LONDON: Kemungkinan kematian sebelum usia 65 tahun di kalangan lelaki akibat terlalu banyak merokok dan minum arak adalah dua kali ganda berbanding wanita.

Satu kajian yang dilakukan oleh Kesatuan Eropah menunjukkan 630,000 lelaki mati pada usia bekerja berbanding 300,000 wanita di seluruh negara kesatuan itu.


Dr Richard de Visser, dari Universiti Sussex, penyelidik utama kajian berkenaan memberi tumpuan khusus terhadap kesan alkohol, penggunaan dadah dan kelakuan seks yang berkait dengan kematian pramasa itu.

Beliau mendapati, di seluruh Eropah, 63 peratus lelaki merokok berbanding 45 peratus wanita. Dianggarkan, kira-kira satu daripada setiap tujuh kematian di rantau itu berkait dengan amalan berkenaan.


Kajian itu juga mendapati, lelaki lebih ramai minum arak berlebihan dan terbabit dalam penyalahgunan dadah berbanding wanita.


Di 23 daripada 31 negara, kadar kematian di kalangan lelaki akibat penyakit hati kronik adalah dua kali ganda daripada wanita. Dalam pada itu, 82 peratus yang mati akibat penggunaan dadah berlebihan juga adalah lelaki. - Agensi



No comments:

Post a Comment